Kuatkah aku?

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

Alhamdulillah diam tak diam, kita semakin meninggalkan bulan Ramadhan. semakin mendekati syawal, sedikit rasa gembira atau rasa tak sabar (excited) utk menyambut kamu wahai Syawal. 

Aku faham syawal disediakan Allah sebagai lambang kejayaan kita memerangi pelbagai nafsu selama sebulan. Sungguhpun begitu, aku merasakan ujian sebulan itu bagai belum cukup untuk aku membersihkan diri yang terlalu kotor dengan segala macam pengaruh jahat outer and inner. Beberapa ustaz berpendapat ibadah itu bukan berakhir pada 30 Ramadhan, tetapi permulaan untuk meniti bulan-bulan berikut tanpa dia, Ramadhan Kareem.

Syukur tidak akan putus diucapkan setiap bangun pagi dan sebelum melelapkan mata tika malam diatas segala yang diberi-pinjam oleh Allah s.w.t. Nikmat ketenangan hati, keamanan negara serta kebahagiaan keluarga antara ribuan nikmat Allah tanpa sedikit rasa susah mahupun keluh kesah.

Aku yakin seyakin-yakinnya bahawa Allah memberikan yang terbaik untuk kita. Contoh paling mudah, keputusan semester lepas Masterku. Sangat mengagumkan berbanding degree level dahulu. Sedangkan semua sedia maklum Master level lebih mencabar berbanding zaman degree, ditambah lagi tempoh pengajian 3 jam straight 6ptg hingga 9 malam. Terlangkau dek waktu maghrib. Bayangkan Allah tidak memberikan waktu maghrib? Itupun satu nikmat juga, terima kasih yang tak terhingga ya Allah.

Subject Macroeconomics yang ku sangkakan boleh dapat sekurang-kurangnya A- namun B+ yang diperolehi. Itu yang terbaik yang Allah anugerahkan kepadaku agar aku terus berusaha lagi dan lagi pada semester akan datang. 

Dr. Sayyid Tahir kata:

"B+ adalah yang terbaik kerana selepas ini Allah nak beri yang lebih baik lagi. Bergantung pada usaha dan kesungguhan kamu. Kalau ikhlas menuntut ilmu kerana Allah, segalanya akan dipermudahkan. Waallahua'lam".

Sepetang bersama Dr. Abdul Bari dan isteri, Dr. Amilah Awang, ex-client bank islam di Business Center UIA minggu lepas membuatkan aku tersenyum hingga ke hari ini.

"Anti dah bernikah?" ujar Dr. Bari dengan senyuman.

Membutang sekejap biji mata. Mungkin tak menyangka disoal berhadapan sebegitu lebih-lebih lagi dihadapan Ex-Fellow Hostel, Dr. Amilah.

"Complicated la Doktor. Mohon doa daripada Doktor ye." Dan selanjutnya satu per satu cerita yang pernah aku alami berkaitan dengan cinta ku luahkan pada mereka. Dua doktor terhebat di UIAM.

"Begini, Nisa. Soal jodoh memang complicated. Lumrah seorang gadis Nisa bila awak tak pasti dan belum meletakkan sepenuh kepercayaan pada seorang lelaki yang tak tahu sejauh mana tanggungjawab dia terhadap kamu. Nasihat saya, awak resetkan pilihan hati awk. Mulakan usaha dan langkah yang baru. Soal berbalik pada yang dulu-dulu, serah pada Allah. bila awak dah reset hidup awk lagi-lagi bersempena Ramadhan nie, takde lagi awk diburu seribu satu perasaan kesal, marah atau seumpama. Yakin pada Yang Satu. Dia lebih tau apa yg terbaik untuk awak. Untuk awak telah disediakan, namun sejauhmana awak berusaha kearah itu." 

Dan panjang lagi perbualan kami hingga memanjat ke waktu asar. Syukur dan berterima kasih kepada dipertemukan dengan kedua-dua doktor yang ku kira sudah menjadi sebahagian dalam dunia ukhwahku. 

Sempat Dr. Bari berseloroh kalau-kalau mahu menjadi calon menantunya. Aku hanya mampu ketawa dan membalas, Insha-Allah ^_^.




Apa yang boleh aku simpulkan, sentiasalah bersangka baik dengan Allah dan jangan pernah berhenti berharap dan berdoa. Wallahua'lam...



Comments

Popular Posts