Cantiknya dia tapi.......



Topik yg ingin saya ketengahkan iaitu C.A.N.T.I.K. Biasa kita lihat dlm kehidupan seharian, benda2 yg cantik samada benda itu bernyawa atau tidak. Contohnya kita melihat kecantikan baju2 di kedai atau kita melihat kecantikan model2 di tv. Namun sejauh mana istilah cantik dalam Islam:-

Sumber: http://ainuamri.wordpress.com/2009/03/25/kriteria-calon-suami-ideal/

Rasulullah s.a.w pernah bersabda, “Seorang wanita itu dinikahi kerana empat; kerana harta, kerana keturunannya, kecantikannya dan agamanya. Maka hendaklah diutamakan yang beragama, nescaya kamu berbahagia.”Hadith ini telah diriwayatkan oleh kedua-kedua Imam Bukhari dan Imam Muslim dalam kitab sahih mereka serta imam hadis yang lain.

Ada empat nilai dan ciri wanita yang dipilih untuk dijadikan pasangan jodoh bagi lelaki. Meninjau hadis ini, terpantul beberapa pertanyaan di fikiran kita. Antaranya, apakah kaum wanita tidak berhak membuat pilihan yang sama?

Sedangkan al-Quran meletakkan kedudukan lelaki dan wanita itu sama. Dan, beza fizikal serta mental antara mereka itulah yang menyebabkan wujudnya beberapa perbezaan, cara syariat antara mereka.
Timbul persoalan.. apakah wanita tidak memiliki hak yang sama untuk memilih pasangan mereka berdasarkan keempat-empat ciri itu? Contohnya, mereka sendiri berhak memilih lelaki yang berharta, berketurunan baik, kacak dan taat beragama.

Maka, jawapannya..wanita sendiri juga berhak menentukan pilihan jodoh masing-masing kerana daripada segi hak, mereka mempunyai jiwa, perasaan dan citarasa yang sama juga seperti kaum lelaki.

Kecantikan wanita atau kekacakan seorang pemuda bersifat subjektif. Seseorang melihat wanita yang kurang cantik, mungkin cantik dalam pandangan lelaki lain. Demikian juga seorang lelaki yang kurang kacak dalam pandangan seseorang wanita, mungkin kelihatan kacak dalam pandangan wanita lain.
Maka, memilih yang cantik itu sememangnya naluri semulajadi manusia. Islam itu adalah agama fitrah. Manusia itu, sama ada lelaki atau perempuan, memang sukakan kecantikan. Dan, hal ini tidaklah menyalahi kemanusiaan. Ada orang melihat kecantikan akhlak, tutur bicara dan sikap akhlak seseorang. Semua ini adalah daya penarik yang akan mengeratkan hubungan kedua-dua pasangan itu.

Menurut penulis, jelaslah disini bahawasanya cantik itu:-

1) subjektif

2) naluri semulajadi (fitrah)

3) daya penarik

4) salah satu ciri2 dlm memilih jodoh (tapi bkn yg utama ye!)

Walau bagaimana pun, di zaman yg serba canggih ini, faktor kecantikan menjadi tiik tolak yg sgt utama. Sebagai contoh, dalam memilih kerjaya, kebanyakan majikan lebih berminat kpd pekerja2 yg cantik dan berpakaian seksi. Dalam memilih menantu (fokus kpd mertua) juga faktor kecantikan bakal menantu juga menjadi satu kemestian. Bukan apa, untuk memastikan keturunan dan generasi mewarisi kecantikan yg dimiliki katanya. Trend berkahwin dgn warga asing semakin hangat menjadi ikutan. semuanya kerana rupa dan kecantikan (jika ada yg bkn kerana rupa, alhamdulillah bagusla..:)) Jadinya ia mendatangkan mafsadah (harm) kepada masyarakat. Kenapa saya berkata demikian? Ok cuba kalian bayangkan semua org meneliti faktor kecantikan yg utama berbanding faktor agama, mereka hanya akan mendapatkan hasil yg org kata "serkap jarang" sahaja. Kita tanpa menilai agama dan budi bahasa, akan menyesal di akhir waktu kerana baru merasakan faktor cantik itu sekadar luaran sahaja. Tidak semua yg cantik itu baik dan tidak semua yg buruk itu rosak...

Bersyukurlah bagi mereka yg Allah kurniakan kecantikan dan gunalah dengan berhati2 dan cermat. Bagaimana menggunakan kecantikan dgn berhati2 dan cermat?

1) Tidak menayang rupa pd perkara yg tidak berfaedah seperti aktiviti modelling dan sepertinya

2) Tidak mengubah ciptaan Allah utk menjadi lebih cantik seperti memakai susuk@botox, membuat pembedahan plastik, facial yg berlebih2an dan sebagainya

3) Tidak lupa utk menjaga kebersihan diri, pakaian dan tempat tinggal

4) Mengamalkan doa lihat cermin

"Allahuma hassanta khalqi, fahassin khuluqi"

Ya Allah Kau perelokkanlah rupa parasku sepertimana Kau perelokkan akhlaq ku"

(sila semak semuala ejaan dan makna, maaf kalau silap)

5) Sentiasa bersyukur dgn kurniaan Allah

6) Berpada2 dlm penampilan


Akhir kata, Allah suka kpd kecantikan. puji-pujian kepada Allah adalah afdal kerana Dialah Pemilik Kecantikan Sebenar. Janganlah kita membangga diri kerana kita hanya PEMINJAM YG SEMENTARA yang akhirnya akan dikembalikan kpd PENCIPTANYA... Waallahua'lam..


P/s: Maaf jika ada kesilapan. Wassini...

Comments

Popular Posts