Tak perlu wish Happy New Year

 Assalam semua,

Saya ingin berkongsi entry daripada seorang akhi  Iqbal Syarie
Tak perlu wish happy new year pun dekat saya. Tak tambah, dan tak kurang. Tapi kalau ada orag wish dekat saya, "Bertaqwalah kepada Allah", maka baru saya akan tersentak.

Macam yang seorang saudara itu pernah ucapkan masa saya dan kawan-kawan mengusiknya di majlis pernikahannya. Biasalah. Dia kan pengantin, jadi kami 'cucuk-cucuk' dia.

"Akhi, bagilah nasihat untuk kitaorang yang masih bujang ni", kami sama-sama ketawa kecil.

Dia pada mulanya nampak keberatan juga tapi mungkin selepas dia kembali sedar yang wajib hukumnya memberi nasihat kepada yang meminta, akhirnya dia membuka mulut.

Kami kira dia akan kata, 'cepat-cepatlah nikah' atau 'carilah wanita solehah' tapi sebenarnya yang dia pesan, "Bertaqwalah kepada Allah"

Dan hingga kini, pesanan itu terngiang-ngiang di teliga saya.

"Bertaqwalah kepada Allah!"

Takde apa saya nak katakan untuk kalian. 

Bertaqwalah kepada Allah.

Comments

Popular Posts