Fikirlah perasaan daku

Tetamu adalah org yg dimuliakan bilamana dia bertandang ke rumah kita. Malaikat dtg membawa rezeki apabila tetamu dtg ke rumah...

Namun apa yg terjadi beberapa ketika, seorang hamba Allah dtg kepada saya dan menyatakan dia disakiti oleh Tuan Rumah. sedang mereka berbual, si tetamu bergurau hingga membangkitkan api kemarahan si Tuan Rumah lalu si Tuan Rumah mencapai beberapa helai kertas dan menghentakkan ke kepala si tetamu..

Alangkah terkejutnya si tetamu kerana dia bergurau sahaja. si Tuan Rumah sambil menghentak-hentakkan kertas itu di kepala si tetamu, dia ketawa berdekah-dekah. Padanya ia lucu sekali.

Si tetamu kecewa... kenapa kepala jadi mainan? saya cuba meredakan hamba Allah itu dgn mengatakan "Sabarlah Siti (dalam bahasa melayu bermaksud Cik), mungkin dia niat hendak bergurau tetapi dia tidak sengaja menyakiti kamu".

Walaupun saya tahu ia mengejutkan (unexpected orang puteh kata) tetapi apa yg dapat saya bantu si Tetamu tadi dgn mendengar luahan hati nya. Biarakan apa yg terbuku diluahkan. jgn disimpan walau setitik pun. kerana jika disimpan, ia akan memenuhi takungan di dada yg bakal menerbitkan rasa dendam yg merosakkan rohani.

Alhamdulillah..walaupun masih ada sisa tidak berpuas ati, tetapi dia lebih tenang drpd sebelum ini. Air mata yg terbit di bibir matanya kian reda. segera saya menyuruhnya mengambil wudu'. Penawar kepada kemarahan dan dendam.

waalahua'lam...

Comments

Popular Posts